HjemNyheterBåtenReiseruteBilderMannskapetLenkerGjestebokKontakt

nyheter - dagbok

2005

Las Palmas - Karibia

 

Fra overfarten  - Karibia:

Dag 1
Søndag 20 November 2005.


Mannskap om bord nå er Rolf F.Hansen, Eli L.Lund, Ulf Dreyer og Kristian Simonsen.

I dag gikk starten av ARC 2005 det var mange båter til start og trangt over startstreken. Vi er et utrenet mannskap og holdt oss langt bak samtidig som vi hadde en innføring i heising av seil. Dette gjorde at vi var en av de siste over startstreken, men vi hadde en fin seilas i lite vind fra N de første timene. Plutselig forandret vinden retning 180 grader og det ble stor sjø og vind opp i 35 knop. Dette var overraskende på oss og de fleste slik at vi fikk vasket oss grundig fra topp til tå. Båten ble litt ommøblert , men vi klarte oss bra i de timene som fulgte. Mange båter rapporterte om skader og noen måtte returnere til Las Palmas. Ulf har måtte mate krabbene i de store bølgene som fulgte.

Natten ble blandet og vi fikk vind opp til 35 knop igjen med for mye seilføring holdt vi en fart på over 10 knop.
Resten av natten ble rolig og det var mange lanterner å se i mørket.

Dag 2
Mandag 21 November 2005


Mannskapet er litt redusert etter gårsdagen, dagen går til tørk av båt og klær. Det er en del Norske båter å høre på VHF Blå, Stormsvalen, Fatuhiva er også fra Bergen. Det ble en rolig dag. Vi seiler i litt feil retning og går litt for motor av og til.

Dag 3
Tirsdag 22 November 2005


Lite vind og vi prøver oss på den nye genakeren og vårt nye paraseil. Litt lite vind gjør det litt bråkete og vi bytter til genoa og storseil. Været er bra og vi seiler litt sydover, det er meldt veldig dårlig vær vest for oss så det er ikke så gale å gå sydover heller. Temperaturen begynner å stige og vi har 22 grader om natten og 26 grader om dagen. Vi har problemer med frysen så vi må spise litt kjøtt før vi begynner å fiske samtidig som vi hører på radio at andre engelske båter har fått fisk. Men vi nyter Eli sine hjemmelagede kjøttkaker til lunsj og middag. Vi hører at en del båter går for motor til Cap Verde øyene for å fylle er drivstoff, men vi rusler av gårde.

Dag 4
Onsdag 23 November 2005


Det har vært en rolig varm dag med svært varierende vindforhold. Vi har fått trent oss på å sette genaker opp og ned alt etter som vinden blåser. I blant har vi vært heldig å fått båten opp i 6 knop eller har det stort sett vært veldig rolig. Det er veldig frustrerende å seile eller heller prøve å seile når seilene slår og smeller hele tiden.

Kristian har badet bak på hekken og fått seg en saltvanns vask, noe andre båter også har gjort.

Det har vært så rolig vær at vi har hatt nærkontakt med flere båter som har gått for motor, det er morsomt å prate over rekken med andre båter, de er alle bekymret for det rolige været her og uværet i vest. På grunn av kraftig uvær vest for oss går de fleste båtene langs Afrika kysten og dagens tips er å gå til 20 grader N og 19 grader w før vi setter kursen vestover.

I går natt meldte en båt om mistenkelig atferd av en mørklagt båt som satte søkelys på de, man er litt redd for pirater her, men det er trolig bare noen fiskere. Vi har i alle fall fått melding fra ARC kontoret om å utløse nødpeilesenderen om vi skulle bli bordet av fremmede, samtidig som vi har fått et telefon nummer i å ringe i England. Dette har ført til at flere båter seiler i lag i natt. En gruppe på 3 norske båter Blå, Stormsvalen og Nessety er blitt kalt The Norwegian convoy og flere utenlandske båter har fulgt de. Vi går for motor ved siden av Fatuhiva som vi har vært i nærheten av i hele dag. Nå har i fått besøk av den norske båten Hurra! som er et par med 3 barn ombord, det er alltid litt tryggere å være flere, da slipper vi trolig et besøk av eventuelle pirater.


Dag 5
Torsdag 24 November 2005


Natten til i dag har vært en fin seilas opp til 9 knop. Dagen har vært roligere med mer sjø og mindre vind noe som slår og bråker. I morges hev vi ut fiske snørene for første gang på turen, og 1-2 timer etter fikk vi 2 tunfisk på den ene ca 10kg og den andre ca 9 kg. Dette ble moro, men altfor mye fisk. Kristian og Ulf laget fine koteletter av fisken og vi fikk gitt vekk en pose med tunfisk til Hurra! Fatuhiva skulle også få en fiskemiddag eller 2 av oss , men fikk nok med egne problemer.

Fatuhiva opplevde et alvorlig uhell og fikk røket forstaget sitt. Bjarne Lilleaas klatret flere ganger opp i masten og klarte det utrolige å få rulleseilet ned på dekket. Heldigvis hadde han med seg viere og verktøy og klarte å fikse forstaget. De klarte også få heist opp det nye forstaget med rulleprofil uten å ødelegge det. Nå seiler de bak oss, dette var det ikke mange som kunne gjort etter dem. Gratuler !!!

Kristian laget en nydelig tunfisk middag i dag, den var virkelig god. Under middagen fikk vi besøk av 2 Sterna, som betyr terne, det vil si 2 terner, trolig unge makrellterner, de spiste gladelig tunfisk som vi kastet til dem.

Uværet fortsetter i vest og vi holder kursen sydover utenfor kysten av Mauritania.
 

Dag 6
Fredag 25 November 2005

I natt fikk vi en frisk seilas som ble vel frisk på morgensiden. Vi seilte 240 til 250 grader sydvest, dette var en behagelig seilas. I 7 tiden før solen øket vinden og vi fik 30, 34, 36 og opp til 39,9 knopp vind. Vi hadde full genoe og seilte 10 -11 knopp over grunn, og enda raskere i surfene. Til slutt måtte vi reve, og seilte fortsatt fort for litt genoa duk.
Vinden varte i ca 1,5 timer og roet seg da til under 30 knopp. Båten går veldig fint i mye vind, men er desto tregere når det løyer til 10 - 15 knop.
Båten er ekstra tung nå, med mye vann, ekstra diesel og mye mat og utstyr.
Resten av dagen har gått rolig for seg med behagelig seilas på 5 til 7 knop.

Det blir veldig fort mørkt her ca kl 1830, og solen står ikke opp før ca 0730, så det er en lang mørketid.

Duogeneratoren som vi har produsere strøm, den virker ved at den henger ut bak på hekken og en propell går rundt i vann, i surfen i morges så målte vi opp til 17 amp. ladning, ellers så gir den oss 4 til 7 amp. Hvis vi sparer veldig mye får vi faktisk inn mer strøm på batteriet enn vi bruker.

Kursen vi fører er nå rett nord for Cap Verde, og en del båter skal inn der.
Passaten lar vente på seg og det er ingen passat i det hele tatt. Ellers blir vi godt oppdatert på Orkanen Delta som ser ut til å bevege seg NØ.
 

Lørdag 26 November 2005

Det har vært en rolig natt og dag og vi har ikke fått så stor fremdrift 130 NM. Det var mer moro i går morges hvor Rolf og Ulf lekte Kap Horn seglere i store hvite bølger og vind i 35 knop. Det ble en dag med jibbing og prøving og feiling med seil, men det ble ingen fart heller. Vi er litt langt øst og skulle gjerne vært lenger vest. Dette har vi tapt en del på.
Ellers pratet vi med Blå, Stormsvalen, Fatuhiva, Hurra! på VHF. Vi pratet også med vårer venner, Gerry Griffin i Saoirse og Aqilla fra Gibraltar.
Passaten lar forsatt vente på seg og noen sier at vi i dag er kommet 1/4 del av veien, og det etter 6 dager.

Dag 7
Søndag 27 November 2005


Nå har vi vært på sjøen en uke, og vi kunne feire det med den fineste dagen på turen. Det var et nydelig vær og fin seilevind, selv om litt lite vind for oss. I dag har vi seilt for genaker og storseil hele dagen. Rolf og Eli satte seilet alene i soloppgangen mens de andre sov. Det gikk veldig bra kun med oss to. Vi seilte Paraseilet på kvelden, men vinden ble for svak og vi startet motor mot Cap Verde.

Det er flokker med flygefisk som letter rundt båten, og disse er hvite og farget og ser ut som små fugleflokker. En knall blå og rund fisk hoppet opp i luften etter dem. Fiskesnørret ble hevet uti og rett etter fikk vi napp, det gikk litt for fort for seil, så etter en stund mistet vi den. Litt etter bet en ny Gullmakrell, dorado, på kroken og opp fikk vi en nydelig gullfarget fisk på 2,5 kg. Det ble en kjempe god søndagsmiddag i solnedgangen under paraseilet. Det er litt dyreliv rundt båten, vi ser en skillpadde nå og da, og stormsvaler flyr stadig rundt båten. Vi har sett noen delfiner på nattestid og en flokk med grindhval har vært og hilste på oss.

Siden vi er kommet litt lenger vest har vi mange båter på vhf radio, men mange båter har ssb radio og kan snakke sammen over hele turen, det kan dessverre ikke vi.
 

Dag 8
Mandag 28 November 2005


Nattevakten var rolig og varm og det var første gang vi satt i kortebukse på nattevakten. På grunn av mye motorbruk hadde vi bestemt oss til å dra inn til Cape Verde for et "pitstopp" for å fylle mer diesel. Vi fikk følge med Hurra!, Fatuhiva og Blå. Det var spennende å se fjellene dukke opp over skyene på en vakker morgen vakt. Havnen i Porto Grande Bay på Mindelo var spennende og det samme var innsjekkingen, vi gikk fra kontor til kontor med pass og skipspapirer og ble behørig stemplet inn og ut, det er bra for sysselsetning på disse fattige øyene. På kaien ble vi møtt av boat boys som hjalp til med å finne frem i byen og førte oss til de rette kontorene det var mer nyttig enn vi først hadde trodd. Her fikk vi kjøpt gjesteflagget for øyene og fikk hengt det opp i masten. Det var blitt sterkt forenklet siden 2002, men tok sin tid.
På den lokale yacht klubben traff vi mange andre seilere, blant annet Coconut som er en ARC-båt fra Norge, og Medusa og Agape pluss noen flere norske båter. Over alt ble vi spurt om hva som skjer i Norge når det er så mange norske båter på tur, og en engelsk ARC båt mente vi burde snakke engelsk på vhf så de kunne følge med på hva vi snakker om. Det var flere båter i havnen som fikk avmønstret mannskap, de hadde ombestemt seg og de ville ikke være med hele veien over havet til Karibien, og her kunne de få fly hjem.

Været har vært blandet og en annen ARC båt Oystercather XXV en helt ny båt på 72 fot hadde seilt mer vest som flere av de større regattabåtene, og fått knekket masten og lå nå i havnen med en del skader, men heldigvis var mannskapet hele. De hadde litt av en jobb med å fjerne stagene som var 24 mm rod, stålrør.

Den tropiske stormen Delta skulle treffe Kanariøyene i dag, og nå er vi glad vi ikke ligger lenger nord og blir truffet av den.

Etter en hyggelig bytur drar vi av gårde og setter kursen rett vest, det skal vist gå bra i følge ryktene så vi for bare håpe.

Dag 9
Tirsdag 29 November 2005


Natten er beksvart her, det er ingen måne for tiden. Himmel og hav går i ett og det er ingen horisont å hvile øynene på.
Lyden av bølgene som suser rundt båten er det eneste som viser at vi er til.
Vi seiler i 7-8 og 9 knopp inn i mørket og da er det litt nifst å høre om en båt foran oss som ble truffet av hval, det kom blod i vannet og de andre hvalene angrep båten, men det hadde vist gått bra med båt og de om bord. En annen båt , Blonde Moment, meldte at en hval hadde ødelagt duogenen som de hadde for strømproduksjon. Duogene henger kun noen cm fra båten. På Cape Verde fortalte en norsk båt at de hadde blitt truffet av hval 3 ganger. Så det er litt utrolig at man kan treffe en hval midt ute på havet. I dag hadde vi 1.999 nm igjen til St.Lucia.
Vi har også ringt hjem til Chris og gratulert han med sin 30 års dag i dag.

Ellers er det mye vind og vi seiler fort, men noe i sikk sakk mot målet.
Ellers er alt vel ombord.
 

Dag 10
Onsdag 30 November 2005


Dagen begynte med en nødmelding fra en annen ARC båt, båt nr 166 Caliso, den tok inn vann og kjølen var løs. Vi satte kursen mot den, og det hadde mange andre båter også gjort. En annen seiler frem til havaristen og lå ved dem mens en lastebåt ble sendt for å plukke opp besetningen. I løpet av ettermiddagen ble de plukket opp og båten ble forlatt med lys på, de ville prøve å redde den siden. Dette var en Sweden yacht 42, visstnok helt ny.
Vi nådde aldri frem tilhavaristen, men hørte all redningsarbeidet på vhf.

Dette tok det meste av dagen og vi var glad vi ikke hadde hatt noen skader i det hele tatt.
Hvalene fortsetter med å dukke opp foran eller bak seilbåter og Blå fikk seg en overraskelse da 1 hval dukket fra dypet et par meter fra båten, de hadde ikke sett noe på forhånd. ARC har sendt melding om mye hval i området vårt.


Dag 11
Torsdag 1 Desember 2005


Drivreimen på motoren hadde løsnet i dag så Rolf måtte begynne dagen med å stramme opp reimen. Etter det falt sjakkelen av på duogen, intet stort problem. Senere når Rolf skulle ta en jibb alene snurret genoaen rundt forstaget og det ble en lang kamp på fordekket for å få ut floken. Da oppdaget Rolf at en av spileposene på storseilet var begynt å løsne. Mens vi kjempet med forseilet hadde fiskesnøret hengt seg rundt propell eller ror så vi kappet linen og håper på det beste. Ellers så seiler vi kjempe elendig uten noe særlig fremdrift, men maten som Eli lager er kjempegod og det for være en trøst.
Vi har nå 1650 nm igjen og det ser ut til å ta sin tid.
 

Dag 12
Fredag 12 November 2005


Dunk dunk i duogen, noe mer i stykker tenkte vi først etter gårsdagen reparasjoner. Stor var overraskelsen da vi så en stor fisk på 2 meter ligge rett oppi duogen. Først rodde vi det var en sulten hai, men brystfinnene og halefinnen var like fargerike som noen neon blå kule svømmeføtter. Den lå lenge og red på bølgene bak båten og finnen stakk av og til opp av vannet.
Når den kom nærmere kunne det se ut som om det var en sverdfisk./blue
Marlin?) Det var dagens lille glede i et endeløst blått hav hvor vi nå blir mer og mer ensomme og ser ikke lenger noen båter som dukker opp i horisonten.

Vi har hele 1579 nm igjen og det tar sin tid med vår fart. Sterna har i dag seilt 7 000 nm siden den forlot fabrikken og det blir noen turer i hjemme i Byfjorden. Vi får håper den holder samme distansen et par ganger til.


Dag 13
Lørdag 3 Desember 2005


Det er ikke mye som tyder på julerush og kav her vi seiler midt i Atlanteren. Været er nå strålende med litt lite vind , men praktfullt hav og sol. Vi så en Tropic Bird i dag, nydelig fugl som trives på havet, det var verre med silkehegren som fløy rundt båten men ikke turte  lande. Den har en usikker fremtid. Vi har dag seilt halvveis fra Las Palmas til St. Lucia og har nå 1477 nm igjen. Den raskeste båten Leopard of Londen, et stort imponerende monster, er allerede kommet i mål i dag. Men her er det et nydelig på hav og vi har tatt det med ro. Dagens seilføring har vært genaker med blanding av opp og ned med storseil.

Dag 14
Søndag 4 Desember 2005


I dag er det 2 uker siden startet fra Las Palmas og det føles som en evighet siden vi var der. Dagen i dag er som dagen i går like rolig og pen.
Paraseilet har vært brukt i hele dag, satte det i morgen lysningen og tok det ned på ettermiddagen da vinden ble litt urolig. Så her er intet mer å berette for denne dagen.

Dag 15
Mandag 5 Desember 2005


Dette var en nydelig dag med genakerseiling fra morgen til kveld. De siste
3 dagene har vært som en ferie med behagelig seiling, varmt og godt. Etter at genakeren er satt om morgenen plukker vi flyvefisk fra dekket, disse stakkers fiskene lander på båten om natten og så ligger de der omkommet og til ingen nytte, vi har ikke prøvd å spise dem. På så rolige dager blir det god tid til Eli sine gode måltider, det er utrolig hva hun finner ut av.
Siden vi enda ikke har åpnet noe hermetikkbokser har vi mange bokser som må spises senere når vi engang kommer frem, eller kanskje før - vi har da enda 8 til 10 dager igjen. Det er fortsatt frosset kjøtt i frysen og den frosne kjøttdeigen vi kjøpte i Las Palmas gir gode kjøttkaker til middager i flere dager fremover.


Dag 16
Tirsdag 6 Desember 2005


Natten var vindfull og stødig. Morgen kom og vi skulle sette genaker, men vi sjekket værmeldingen først i dag. Det lønnet seg det var lovet opp til 25 knopp vind. Vi lot genoaen stå og like etter kom vinden. En kraftig regnbyge med squell opp til 35 knopp dukket plutselig opp bak oss og mørkla hele himmelen. Ulf og Kristian dusjet og vasket seg i regnet og var plutselig blitt så rene som de ikke hadde vært på flere uker. Selv båten koste seg i en skikkelig ferskvannskyll. Vinden holdt det gående og det ble en bumpete vei i dag. Dessverre mistet vi vhf kontakt med en Canadisk båt som vi har seilt på synsavstand med i et par dager. Båten het Azzar og eieren het Claude og det var moro å prate med ham litt hver dag, selv om han ikke seilte ARC.

I dag klokken 1655 var vi like langt fra Cape Verde som til St.Lucia , 1088 mil begge veier dvs. nå er vi midt i Atlanteren.
Dette hadde vi tenkt å feire med litt sjampagne, men sjøen altfor grov til at vi ville åpne de edle dråper, så den får vente til det blir litt roligere tider.

Dag 17
Onsdag 7 Desember 2005


Endelig har vi fått god trim i båten, det blåser friskt og litt stor sjø.
Sterna ser ut til å like seg i 25 knops vind og litt fra siden. Vi har nå revet storseil og revet genoa og vi er stadig oppe i 8,5 knopp over grunn.
I dag passerte vi 45 graden og vi skrudde klokken tilbake 1 time, det er 3. gang vi retter klokken om bord etter hvert som vi seiler vestover. Månen er begynt å vokse og den er nå oppe til 2400 UTC det er utrolig mye bedre på nattevakt i månelys enn stummende mørke uten horisont.

Dette blir et av våre allerbeste utseilte distanser på 1 døgn.

Dag 18
Torsdag 8 Desember 2005


Passatvind eller tradevind som det heter skal være fin å seile i har vi hørt. Vi har hatt flere dager med turbo tradevind som kommer opp i over 30 knop. Det blir liksom ingen ro over seilasen med bølger over 3 meter samtidig som de dusjer oss i cocpiten. Den enest som sover godt og lenge er Ulf, han kan sove hvor som helst og når som helst. Eli lager fortsatt varmet brød til frokost, pannekaker til lunsj og steker kjøttdeig til middag, vi andre skjønner ikke hvordan det er mulig. Kristian har ønsket seg litt vind og det har han fått i store mengder. Værmeldingene fremover er mer vind så vi for se hva dagene bringer. Det er stor sjø så vi har ikke fisket noe, og ønsker heller ikke å få en fisk ombord i denne sjøen.
Hva vi skal med dyrinnkjøpte genaker og paraseil når vi går for 2 rev i storseil og en liten genoa, det vet vi ikke. Håper å kunne cruise mellom øyene.
Det er nå 750 nm til St.Lucia, faktisk er det nærmer til Surinam og Fransk Guiana i Sør- Amerika.
 

Dag 19
Fredag 9 Desember 2005


Natten var lys og seilasen var fin. Eli og Rolf gikk på vakt til midnatt og etter 30 minutter kom en mørk sky bak oss og plutselig var vinden opp i 39 knop, som er sterk kuling, og regnet kom. Det var over på 10 minutter, men så kom en ny squalls og det ble samme sterke kulingen igjen. Slik fortsatte det i 3 timer og vi hadde et fela styr med å få revet rullegenoaen.
Dagen fortsatte med mye vind og vi hadde stiv kuling og av og til sterk kuling resten dagen. Dette gjør i alle fall at vi kommer fremover og det er en fordel. Båten vår liker helst 25 til 30 knop, stiv kuling , da går båten veldig fint selv om det humper litt under dekk for dessverre øker bølgene sammen med vinden. Ut på kvelden gikk vinden ned i liten kuling og det ble en rolig kveldseilas.
 

Dag 20
Lørdag 10 Desember 2005


Dette var dagen vi trodde i skulle være i mål. Det ble det ikke, vi har flere dager igjen å seile. Natten var urolig med lite vind og stor sjø, det gjør det alltid rotete på sjøen.

Ut på dagen seilte vi genaker i stor sjø og Rolf måtte håndstyre båten i balanse mellom bølger og vind, det gikk unna en stund. Fiskesnøret hang ute og dermed beit en fisk på, det passet ikke helt å få fisk på kroken i bølger og god fart. Kristian fikk tatt inn fisken etter en stund og det var en fin Wahoo på over meteren, den ser ut som en barracuda. Vinden gav seg ikke og vi måtte ta ned genaker for å slappe litt av og få gjort klar fisken. Den kom ned med litt arbeid. Fisken var en utmerket middag laget av Kristian og Ulf.
Det er ikke mange lastebåter vi ser over havet , mens vi holdt på å få inn fisken og seilte genaker kom det en mot oss. Heldigvis rettet den kursen sin og passerte like ved oss.

Det ble en pen solnedgang til middagen og med øl til maten, det er det ikke ofte vi har funnet ro til.


Dag 21
Søndag 11 Desember 2005


Fin dag, fin seilas for genaker hele dagen er vel det å si om denne dagen.
Mange båter er kommet i mål i dag og i går så vi er noen sinkere. Til middag ble det resten av wahoo marinert i lime og med friske tomater, tomatene har holdt seg veldig bra.
Vi har igjen kontakt med Fatuhiva og prater med de på vhf og det er alltid hyggelig å høre på den blide stemmen til Bjarne.
Havsuler 2 stk ungfugler kom på besøk i dag, klarte ikke å artsbestemme dem, men håper å se flere og helst voksne utfargede.
En flokk med delfiner kom også på besøk og lekte bak båten , stilig å se de ride i bølgen bak oss. Det var en helt annen art enn de vi pleier å få besøk av.

Dag 22
Mandag 12 Desember 2005


Nå er det siste dagen på sjøen og vi kommer til land i morgen tidlig. Det er rart med det, vi har lengtet mange ganger til land med en stol og et bord som står i ro og nå mens det nærmer seg er det litt pussig at det haster ikke så veldig lenger.
I skrivende stund er klokken 04.00 UTC , kl 0100 skipstid, kl 00 00 St.
Lucia tid og kl 0500 hjemme i Bergen tirsdag morgen.
Vi passere 60 graden og retter klokken snart til St. Lucia tid.

I dag har vi seilt for storseil og tapt litt til Fatuhiva som ligger litt forand oss, men vi tar det med ro det vil være mørkt hvis vi rasker på.
Månen er nesten full og oppe trolig opp nesten hele natten i natt og det gjør det koseligere på nattevakt. Å kunne få sove en hel natt i strekk står høyt på ønskelisten når man bli purret etter 3,5 timers søvn. Rolf har stort sett sovet kun 3 - 4 timer hver dag uten å følt seg noe trøtt av den grunn, merkelig.
Den siste frosne svinefileen ble spist til middag i dag, vi har hatt frossen kjøtt og fersk fisk slik at vi ikke har rørt noe av hermetikken vi har ombord, utenom fruktcoctails til dessert. Kjøttet ble levert vakeumpakket og frosset og har holdt seg slik i fryse/kjøleboksen vår i 23 dager, det er helt utrolig. Vannet har vi spart på , vi hadde 600 liter vann i tankene og har 250 liter igjen så vi har brukt 350 liter på 22 dager, ganske bra. Drikkevannet har vi på plastflasker og vi har mange flasker igjen. Saltvannpumpen på byssen hjelper å holde vannforbruket nede, vi skyller og vasker i saltvann.

Dag 23
Tirsdag 13 Desember 2005


Natten gikk Eli og Rolf på vakt ved midnatt kl 00 og dette skulle bli siste nattevakt på lenge håper vi. Vi seilte for storseil siden vinden var rett bak oss og vi seilte i ca 7 knop en behagelig rytme. Rundt oss hadde sett 3 andre lanterne i mørke, merkelig å kunne se flere båter på vei til samme øy og som dro fra samme øy til samme klokkesett som oss for 23 dager siden.
Kl 0430 skipstid så vi et lys til barbord som vi lenge trodde var en båt, men det var landet på St. Lucia som hadde dukket opp i mørke. Kl 0530 dukket lys opp fra Martiniqe, den franske øyen nord for St. Lucia. Fatuhiva var rett forrand oss og kalte opp mållinjen så nå var vi nærmere land enn på veldig lenge, Målbåten ligger ute hele døgnet rundt siden båter kommer i mål både dag og natt. Vi kom i mål bak Fatuhiva, men forrand 2 andre båter, den ene kun 50 meter bak oss. Dagslyset kom akkurat i det vi kom i mål slik at vi kunne se landet og innseilingen til marinaen. Når vi gikk inn kanalen til Rodney Bay så vi mange kongeterner, småfuglene på land og hørte hanene gale mens vi nærmet oss bryggen. Klokken var ikke 6 enda lokal tid og når vi kom til bryggen vår var det en velkomstkomité på kaien, Fatuhiva, Blå, Hurra, Nessety, Blue Marlin samt dem fra ARC med fruktkurv og en flaske rom samt en rompunch som smakte godt når vi endelig var i land. Det var svært overraskende å se så mange mennesker møte opp en grytidlig morgen for å ønske andre velkommen. Vi ble sittende i Fatuhiva og tok knekken på 2 flasker rom og masse frukt, det var utrolig godt å komme til kai og se solen komme opp over tretoppene.

Det kom en del båter etter oss de neste dagene og det var moro å møte opp på Sedna når de kom, da var det mange norske fjes å se på kaien.

De neste dagene gikk med til å vende seg til landlivet.

Vi var 20 båter i vår gruppe, gruppe C, så vi var sikker på å komme på siste plass, men vi kom på 15 plass som må være bra for noen makelige seilere som oss.

Etter å ha snakket med de andre båtene var det vist bare oss som ikke spiste hermetikk, men hadde varm lunsj og ferskt kjøtt, fisk og grønnsaker hver dag.
Kristian hadde til og med lagt på seg 3 kg på overfaren, mens andre båter sa de hadde tatt av på turen.

Det ble sagt av dem som hadde seilt over Atlanteren 20 ganger at dette var den verste overfarten. Muligens var det orkanene nord for oss som laget bølger på tvers av de som kom med vind retningen. Det gjorde overfarten meget urolig.