| 
						   
						Fra overfarten  - 
						Karibia: 
						Dag 1 
						Søndag 20 November 2005. 
						 
						Mannskap om bord nå er Rolf F.Hansen, Eli L.Lund, Ulf 
						Dreyer og Kristian Simonsen. 
						 
						I dag gikk starten av ARC 2005 det var mange båter til 
						start og trangt over startstreken. Vi er et utrenet 
						mannskap og holdt oss langt bak samtidig som vi hadde en 
						innføring i heising av seil. Dette gjorde at vi var en 
						av de siste over startstreken, men vi hadde en fin 
						seilas i lite vind fra N de første timene. Plutselig 
						forandret vinden retning 180 grader og det ble stor sjø 
						og vind opp i 35 knop. Dette var overraskende på oss og 
						de fleste slik at vi fikk vasket oss grundig fra topp 
						til tå. Båten ble litt ommøblert , men vi klarte oss bra 
						i de timene som fulgte. Mange båter rapporterte om 
						skader og noen måtte returnere til Las Palmas. Ulf har 
						måtte mate krabbene i de store bølgene som fulgte. 
						 
						Natten ble blandet og vi fikk vind opp til 35 knop igjen 
						med for mye seilføring holdt vi en fart på over 10 knop. 
						Resten av natten ble rolig og det var mange lanterner å 
						se i mørket. 
						 
						Dag 2 
						Mandag 21 November 2005 
						 
						Mannskapet er litt redusert etter gårsdagen, dagen går 
						til tørk av båt og klær. Det er en del Norske båter å 
						høre på VHF Blå, Stormsvalen, Fatuhiva er også fra 
						Bergen. Det ble en rolig dag. Vi seiler i litt feil 
						retning og går litt for motor av og til. 
						 
						Dag 3 
						Tirsdag 22 November 2005 
						 
						Lite vind og vi prøver oss på den nye genakeren og vårt 
						nye paraseil. Litt lite vind gjør det litt bråkete og vi 
						bytter til genoa og storseil. Været er bra og vi seiler 
						litt sydover, det er meldt veldig dårlig vær vest for 
						oss så det er ikke så gale å gå sydover heller. 
						Temperaturen begynner å stige og vi har 22 grader om 
						natten og 26 grader om dagen. Vi har problemer med 
						frysen så vi må spise litt kjøtt før vi begynner å fiske 
						samtidig som vi hører på radio at andre engelske båter 
						har fått fisk. Men vi nyter Eli sine hjemmelagede 
						kjøttkaker til lunsj og middag. Vi hører at en del båter 
						går for motor til Cap Verde øyene for å fylle er 
						drivstoff, men vi rusler av gårde. 
						Dag 4 
						Onsdag 23 November 2005 
						 
						Det har vært en rolig varm dag med svært varierende 
						vindforhold. Vi har fått trent oss på å sette genaker 
						opp og ned alt etter som vinden blåser. I blant har vi 
						vært heldig å fått båten opp i 6 knop eller har det 
						stort sett vært veldig rolig. Det er veldig frustrerende 
						å seile eller heller prøve å seile når seilene slår og 
						smeller hele tiden. 
						 
						Kristian har badet bak på hekken og fått seg en 
						saltvanns vask, noe andre båter også har gjort. 
						 
						Det har vært så rolig vær at vi har hatt nærkontakt med 
						flere båter som har gått for motor, det er morsomt å 
						prate over rekken med andre båter, de er alle bekymret 
						for det rolige været her og uværet i vest. På grunn av 
						kraftig uvær vest for oss går de fleste båtene langs 
						Afrika kysten og dagens tips er å gå til 20 grader N og 
						19 grader w før vi setter kursen vestover. 
						 
						I går natt meldte en båt om mistenkelig atferd av en 
						mørklagt båt som satte søkelys på de, man er litt redd 
						for pirater her, men det er trolig bare noen fiskere. Vi 
						har i alle fall fått melding fra ARC kontoret om å 
						utløse nødpeilesenderen om vi skulle bli bordet av 
						fremmede, samtidig som vi har fått et telefon nummer i å 
						ringe i England. Dette har ført til at flere båter 
						seiler i lag i natt. En gruppe på 3 norske båter Blå, 
						Stormsvalen og Nessety er blitt kalt The Norwegian 
						convoy og flere utenlandske båter har fulgt de. Vi går 
						for motor ved siden av Fatuhiva som vi har vært i 
						nærheten av i hele dag. Nå har i fått besøk av den 
						norske båten Hurra! som er et par med 3 barn ombord, det 
						er alltid litt tryggere å være flere, da slipper vi 
						trolig et besøk av eventuelle pirater. 
						 
						Dag 5 
						Torsdag 24 November 2005 
						 
						Natten til i dag har vært en fin seilas opp til 9 knop. 
						Dagen har vært roligere med mer sjø og mindre vind noe 
						som slår og bråker. I morges hev vi ut fiske snørene for 
						første gang på turen, og 1-2 timer etter fikk vi 2 
						tunfisk på den ene ca 10kg og den andre ca 9 kg. Dette 
						ble moro, men altfor mye fisk. Kristian og Ulf laget 
						fine koteletter av fisken og vi fikk gitt vekk en pose 
						med tunfisk til Hurra! Fatuhiva skulle også få en 
						fiskemiddag eller 2 av oss , men fikk nok med egne 
						problemer. 
						 
						Fatuhiva opplevde et alvorlig uhell og fikk røket 
						forstaget sitt. Bjarne Lilleaas klatret flere ganger opp 
						i masten og klarte det utrolige å få rulleseilet ned på 
						dekket. Heldigvis hadde han med seg viere og verktøy og 
						klarte å fikse forstaget. De klarte også få heist opp 
						det nye forstaget med rulleprofil uten å ødelegge det. 
						Nå seiler de bak oss, dette var det ikke mange som kunne 
						gjort etter dem. Gratuler !!! 
						 
						Kristian laget en nydelig tunfisk middag i dag, den var 
						virkelig god. Under middagen fikk vi besøk av 2 Sterna, 
						som betyr terne, det vil si 2 terner, trolig unge 
						makrellterner, de spiste gladelig tunfisk som vi kastet 
						til dem. 
						 
						Uværet fortsetter i vest og vi holder kursen sydover 
						utenfor kysten av Mauritania. 
						  
						Dag 6 
						Fredag 25 November 2005 
						 
						I natt fikk vi en frisk seilas som ble vel frisk på 
						morgensiden. Vi seilte 240 til 250 grader sydvest, dette 
						var en behagelig seilas. I 7 tiden før solen øket vinden 
						og vi fik 30, 34, 36 og opp til 39,9 knopp vind. Vi 
						hadde full genoe og seilte 10 -11 knopp over grunn, og 
						enda raskere i surfene. Til slutt måtte vi reve, og 
						seilte fortsatt fort for litt genoa duk. 
						Vinden varte i ca 1,5 timer og roet seg da til under 30 
						knopp. Båten går veldig fint i mye vind, men er desto 
						tregere når det løyer til 10 - 15 knop. 
						Båten er ekstra tung nå, med mye vann, ekstra diesel og 
						mye mat og utstyr. 
						Resten av dagen har gått rolig for seg med behagelig 
						seilas på 5 til 7 knop. 
						 
						Det blir veldig fort mørkt her ca kl 1830, og solen står 
						ikke opp før ca 0730, så det er en lang mørketid. 
						 
						Duogeneratoren som vi har produsere strøm, den virker 
						ved at den henger ut bak på hekken og en propell går 
						rundt i vann, i surfen i morges så målte vi opp til 17 
						amp. ladning, ellers så gir den oss 4 til 7 amp. Hvis vi 
						sparer veldig mye får vi faktisk inn mer strøm på 
						batteriet enn vi bruker. 
						 
						Kursen vi fører er nå rett nord for Cap Verde, og en del 
						båter skal inn der. 
						Passaten lar vente på seg og det er ingen passat i det 
						hele tatt. Ellers blir vi godt oppdatert på Orkanen 
						Delta som ser ut til å bevege seg NØ. 
						  
						Lørdag 26 November 
						2005 
						 
						Det har vært en rolig natt og dag og vi har ikke fått så 
						stor fremdrift 130 NM. Det var mer moro i går morges 
						hvor Rolf og Ulf lekte Kap Horn seglere i store hvite 
						bølger og vind i 35 knop. Det ble en dag med jibbing og 
						prøving og feiling med seil, men det ble ingen fart 
						heller. Vi er litt langt øst og skulle gjerne vært 
						lenger vest. Dette har vi tapt en del på. 
						Ellers pratet vi med Blå, Stormsvalen, Fatuhiva, Hurra! 
						på VHF. Vi pratet også med vårer venner, Gerry Griffin i 
						Saoirse og Aqilla fra Gibraltar. 
						Passaten lar forsatt vente på seg og noen sier at vi i 
						dag er kommet 1/4 del av veien, og det etter 6 dager. 
						Dag 7 
						Søndag 27 November 2005 
						 
						Nå har vi vært på sjøen en uke, og vi kunne feire det 
						med den fineste dagen på turen. Det var et nydelig vær 
						og fin seilevind, selv om litt lite vind for oss. I dag 
						har vi seilt for genaker og storseil hele dagen. Rolf og 
						Eli satte seilet alene i soloppgangen mens de andre sov. 
						Det gikk veldig bra kun med oss to. Vi seilte Paraseilet 
						på kvelden, men vinden ble for svak og vi startet motor 
						mot Cap Verde. 
						 
						Det er flokker med flygefisk som letter rundt båten, og 
						disse er hvite og farget og ser ut som små fugleflokker. 
						En knall blå og rund fisk hoppet opp i luften etter dem. 
						Fiskesnørret ble hevet uti og rett etter fikk vi napp, 
						det gikk litt for fort for seil, så etter en stund 
						mistet vi den. Litt etter bet en ny Gullmakrell, dorado, 
						på kroken og opp fikk vi en nydelig gullfarget fisk på 
						2,5 kg. Det ble en kjempe god søndagsmiddag i 
						solnedgangen under paraseilet. Det er litt dyreliv rundt 
						båten, vi ser en skillpadde nå og da, og stormsvaler 
						flyr stadig rundt båten. Vi har sett noen delfiner på 
						nattestid og en flokk med grindhval har vært og hilste 
						på oss. 
						 
						Siden vi er kommet litt lenger vest har vi mange båter 
						på vhf radio, men mange båter har ssb radio og kan 
						snakke sammen over hele turen, det kan dessverre ikke 
						vi. 
						  
						Dag 8 
						Mandag 28 November 2005 
						 
						Nattevakten var rolig og varm og det var første gang vi 
						satt i kortebukse på nattevakten. På grunn av mye 
						motorbruk hadde vi bestemt oss til å dra inn til Cape 
						Verde for et "pitstopp" for å fylle mer diesel. Vi fikk 
						følge med Hurra!, Fatuhiva og Blå. Det var spennende å 
						se fjellene dukke opp over skyene på en vakker morgen 
						vakt. Havnen i Porto Grande Bay på Mindelo var spennende 
						og det samme var innsjekkingen, vi gikk fra kontor til 
						kontor med pass og skipspapirer og ble behørig stemplet 
						inn og ut, det er bra for sysselsetning på disse fattige 
						øyene. På kaien ble vi møtt av boat boys som hjalp til 
						med å finne frem i byen og førte oss til de rette 
						kontorene det var mer nyttig enn vi først hadde trodd. 
						Her fikk vi kjøpt gjesteflagget for øyene og fikk hengt 
						det opp i masten. Det var blitt sterkt forenklet siden 
						2002, men tok sin tid. 
						På den lokale yacht klubben traff vi mange andre 
						seilere, blant annet Coconut som er en ARC-båt fra 
						Norge, og Medusa og Agape pluss noen flere norske båter. 
						Over alt ble vi spurt om hva som skjer i Norge når det 
						er så mange norske båter på tur, og en engelsk ARC båt 
						mente vi burde snakke engelsk på vhf så de kunne følge 
						med på hva vi snakker om. Det var flere båter i havnen 
						som fikk avmønstret mannskap, de hadde ombestemt seg og 
						de ville ikke være med hele veien over havet til 
						Karibien, og her kunne de få fly hjem. 
						 
						Været har vært blandet og en annen ARC båt Oystercather 
						XXV en helt ny båt på 72 fot hadde seilt mer vest som 
						flere av de større regattabåtene, og fått knekket masten 
						og lå nå i havnen med en del skader, men heldigvis var 
						mannskapet hele. De hadde litt av en jobb med å fjerne 
						stagene som var 24 mm rod, stålrør. 
						 
						Den tropiske stormen Delta skulle treffe Kanariøyene i 
						dag, og nå er vi glad vi ikke ligger lenger nord og blir 
						truffet av den. 
						 
						Etter en hyggelig bytur drar vi av gårde og setter 
						kursen rett vest, det skal vist gå bra i følge ryktene 
						så vi for bare håpe. 
						 
						Dag 9 
						Tirsdag 29 November 2005 
						 
						Natten er beksvart her, det er ingen måne for tiden. 
						Himmel og hav går i ett og det er ingen horisont å hvile 
						øynene på. 
						Lyden av bølgene som suser rundt båten er det eneste som 
						viser at vi er til. 
						Vi seiler i 7-8 og 9 knopp inn i mørket og da er det 
						litt nifst å høre om en båt foran oss som ble truffet av 
						hval, det kom blod i vannet og de andre hvalene angrep 
						båten, men det hadde vist gått bra med båt og de om 
						bord. En annen båt , Blonde Moment, meldte at en hval 
						hadde ødelagt duogenen som de hadde for strømproduksjon. 
						Duogene henger kun noen cm fra båten. På Cape Verde 
						fortalte en norsk båt at de hadde blitt truffet av hval 
						3 ganger. Så det er litt utrolig at man kan treffe en 
						hval midt ute på havet. I dag hadde vi 1.999 nm igjen 
						til St.Lucia. 
						Vi har også ringt hjem til Chris og gratulert han med 
						sin 30 års dag i dag. 
						 
						Ellers er det mye vind og vi seiler fort, men noe i sikk 
						sakk mot målet. 
						Ellers er alt vel ombord. 
						  
						Dag 10 
						Onsdag 30 November 2005 
						 
						Dagen begynte med en nødmelding fra en annen ARC båt, 
						båt nr 166 Caliso, den tok inn vann og kjølen var løs. 
						Vi satte kursen mot den, og det hadde mange andre båter 
						også gjort. En annen seiler frem til havaristen og lå 
						ved dem mens en lastebåt ble sendt for å plukke opp 
						besetningen. I løpet av ettermiddagen ble de plukket opp 
						og båten ble forlatt med lys på, de ville prøve å redde 
						den siden. Dette var en Sweden yacht 42, visstnok helt 
						ny. 
						Vi nådde aldri frem tilhavaristen, men hørte all 
						redningsarbeidet på vhf. 
						 
						Dette tok det meste av dagen og vi var glad vi ikke 
						hadde hatt noen skader i det hele tatt. 
						Hvalene fortsetter med å dukke opp foran eller bak 
						seilbåter og Blå fikk seg en overraskelse da 1 hval 
						dukket fra dypet et par meter fra båten, de hadde ikke 
						sett noe på forhånd. ARC har sendt melding om mye hval i 
						området vårt. 
						 
						 
						Dag 11 
						Torsdag 1 Desember 2005 
						 
						Drivreimen på motoren hadde løsnet i dag så Rolf måtte 
						begynne dagen med å stramme opp reimen. Etter det falt 
						sjakkelen av på duogen, intet stort problem. Senere når 
						Rolf skulle ta en jibb alene snurret genoaen rundt 
						forstaget og det ble en lang kamp på fordekket for å få 
						ut floken. Da oppdaget Rolf at en av spileposene på 
						storseilet var begynt å løsne. Mens vi kjempet med 
						forseilet hadde fiskesnøret hengt seg rundt propell 
						eller ror så vi kappet linen og håper på det beste. 
						Ellers så seiler vi kjempe elendig uten noe særlig 
						fremdrift, men maten som Eli lager er kjempegod og det 
						for være en trøst. 
						Vi har nå 1650 nm igjen og det ser ut til å ta sin tid. 
						  
						Dag 12 
						Fredag 12 November 2005 
						 
						Dunk dunk i duogen, noe mer i stykker tenkte vi først 
						etter gårsdagen reparasjoner. Stor var overraskelsen da 
						vi så en stor fisk på 2 meter ligge rett oppi duogen. 
						Først rodde vi det var en sulten hai, men brystfinnene 
						og halefinnen var like fargerike som noen neon blå kule 
						svømmeføtter. Den lå lenge og red på bølgene bak båten 
						og finnen stakk av og til opp av vannet. 
						Når den kom nærmere kunne det se ut som om det var en 
						sverdfisk./blue 
						Marlin?) Det var dagens lille glede i et endeløst blått 
						hav hvor vi nå blir mer og mer ensomme og ser ikke 
						lenger noen båter som dukker opp i horisonten. 
						 
						Vi har hele 1579 nm igjen og det tar sin tid med vår 
						fart. Sterna har i dag seilt 7 000 nm siden den forlot 
						fabrikken og det blir noen turer i hjemme i Byfjorden. 
						Vi får håper den holder samme distansen et par ganger 
						til. 
						 
						Dag 13 
						Lørdag 3 Desember 2005 
						 
						Det er ikke mye som tyder på julerush og kav her vi 
						seiler midt i Atlanteren. Været er nå strålende med litt 
						lite vind , men praktfullt hav og sol. Vi så en Tropic 
						Bird i dag, nydelig fugl som trives på havet, det var 
						verre med silkehegren som fløy rundt båten men ikke 
						turte  lande. Den har en usikker fremtid. Vi har dag 
						seilt halvveis fra Las Palmas til St. Lucia og har nå 
						1477 nm igjen. Den raskeste båten Leopard of Londen, et 
						stort imponerende monster, er allerede kommet i mål i 
						dag. Men her er det et nydelig på hav og vi har tatt det 
						med ro. Dagens seilføring har vært genaker med blanding 
						av opp og ned med storseil. 
						 
						Dag 14 
						Søndag 4 Desember 2005 
						 
						I dag er det 2 uker siden startet fra Las Palmas og det 
						føles som en evighet siden vi var der. Dagen i dag er 
						som dagen i går like rolig og pen. 
						Paraseilet har vært brukt i hele dag, satte det i morgen 
						lysningen og tok det ned på ettermiddagen da vinden ble 
						litt urolig. Så her er intet mer å berette for denne 
						dagen. 
						Dag 15 
						Mandag 5 Desember 2005 
						 
						Dette var en nydelig dag med genakerseiling fra morgen 
						til kveld. De siste 
						3 dagene har vært som en ferie med behagelig seiling, 
						varmt og godt. Etter at genakeren er satt om morgenen 
						plukker vi flyvefisk fra dekket, disse stakkers fiskene 
						lander på båten om natten og så ligger de der omkommet 
						og til ingen nytte, vi har ikke prøvd å spise dem. På så 
						rolige dager blir det god tid til Eli sine gode 
						måltider, det er utrolig hva hun finner ut av. 
						Siden vi enda ikke har åpnet noe hermetikkbokser har vi 
						mange bokser som må spises senere når vi engang kommer 
						frem, eller kanskje før - vi har da enda 8 til 10 dager 
						igjen. Det er fortsatt frosset kjøtt i frysen og den 
						frosne kjøttdeigen vi kjøpte i Las Palmas gir gode 
						kjøttkaker til middager i flere dager fremover. 
						 
						 
						Dag 16 
						Tirsdag 6 Desember 2005 
						 
						Natten var vindfull og stødig. Morgen kom og vi skulle 
						sette genaker, men vi sjekket værmeldingen først i dag. 
						Det lønnet seg det var lovet opp til 25 knopp vind. Vi 
						lot genoaen stå og like etter kom vinden. En kraftig 
						regnbyge med squell opp til 35 knopp dukket plutselig 
						opp bak oss og mørkla hele himmelen. Ulf og Kristian 
						dusjet og vasket seg i regnet og var plutselig blitt så 
						rene som de ikke hadde vært på flere uker. Selv båten 
						koste seg i en skikkelig ferskvannskyll. Vinden holdt 
						det gående og det ble en bumpete vei i dag. Dessverre 
						mistet vi vhf kontakt med en Canadisk båt som vi har 
						seilt på synsavstand med i et par dager. Båten het Azzar 
						og eieren het Claude og det var moro å prate med ham 
						litt hver dag, selv om han ikke seilte ARC. 
						 
						I dag klokken 1655 var vi like langt fra Cape Verde som 
						til St.Lucia , 1088 mil begge veier dvs. nå er vi midt i 
						Atlanteren. 
						Dette hadde vi tenkt å feire med litt sjampagne, men 
						sjøen altfor grov til at vi ville åpne de edle dråper, 
						så den får vente til det blir litt roligere tider. 
						 
						Dag 17 
						Onsdag 7 Desember 2005 
						 
						Endelig har vi fått god trim i båten, det blåser friskt 
						og litt stor sjø. 
						Sterna ser ut til å like seg i 25 knops vind og litt fra 
						siden. Vi har nå revet storseil og revet genoa og vi er 
						stadig oppe i 8,5 knopp over grunn. 
						I dag passerte vi 45 graden og vi skrudde klokken 
						tilbake 1 time, det er 3. gang vi retter klokken om bord 
						etter hvert som vi seiler vestover. Månen er begynt å 
						vokse og den er nå oppe til 2400 UTC det er utrolig mye 
						bedre på nattevakt i månelys enn stummende mørke uten 
						horisont. 
						 
						Dette blir et av våre allerbeste utseilte distanser på 1 
						døgn. 
						 
						Dag 18 
						Torsdag 8 Desember 2005 
						 
						Passatvind eller tradevind som det heter skal være fin å 
						seile i har vi hørt. Vi har hatt flere dager med turbo 
						tradevind som kommer opp i over 30 knop. Det blir liksom 
						ingen ro over seilasen med bølger over 3 meter samtidig 
						som de dusjer oss i cocpiten. Den enest som sover godt 
						og lenge er Ulf, han kan sove hvor som helst og når som 
						helst. Eli lager fortsatt varmet brød til frokost, 
						pannekaker til lunsj og steker kjøttdeig til middag, vi 
						andre skjønner ikke hvordan det er mulig. Kristian har 
						ønsket seg litt vind og det har han fått i store 
						mengder. Værmeldingene fremover er mer vind så vi for se 
						hva dagene bringer. Det er stor sjø så vi har ikke 
						fisket noe, og ønsker heller ikke å få en fisk ombord i 
						denne sjøen. 
						Hva vi skal med dyrinnkjøpte genaker og paraseil når vi 
						går for 2 rev i storseil og en liten genoa, det vet vi 
						ikke. Håper å kunne cruise mellom øyene. 
						Det er nå 750 nm til St.Lucia, faktisk er det nærmer til 
						Surinam og Fransk Guiana i Sør- Amerika. 
						  
						Dag 19 
						Fredag 9 Desember 2005 
						 
						Natten var lys og seilasen var fin. Eli og Rolf gikk på 
						vakt til midnatt og etter 30 minutter kom en mørk sky 
						bak oss og plutselig var vinden opp i 39 knop, som er 
						sterk kuling, og regnet kom. Det var over på 10 
						minutter, men så kom en ny squalls og det ble samme 
						sterke kulingen igjen. Slik fortsatte det i 3 timer og 
						vi hadde et fela styr med å få revet rullegenoaen. 
						Dagen fortsatte med mye vind og vi hadde stiv kuling og 
						av og til sterk kuling resten dagen. Dette gjør i alle 
						fall at vi kommer fremover og det er en fordel. Båten 
						vår liker helst 25 til 30 knop, stiv kuling , da går 
						båten veldig fint selv om det humper litt under dekk for 
						dessverre øker bølgene sammen med vinden. Ut på kvelden 
						gikk vinden ned i liten kuling og det ble en rolig 
						kveldseilas. 
						  
						Dag 20 
						Lørdag 10 Desember 2005 
						 
						Dette var dagen vi trodde i skulle være i mål. Det ble 
						det ikke, vi har flere dager igjen å seile. Natten var 
						urolig med lite vind og stor sjø, det gjør det alltid 
						rotete på sjøen. 
						 
						Ut på dagen seilte vi genaker i stor sjø og Rolf måtte 
						håndstyre båten i balanse mellom bølger og vind, det 
						gikk unna en stund. Fiskesnøret hang ute og dermed beit 
						en fisk på, det passet ikke helt å få fisk på kroken i 
						bølger og god fart. Kristian fikk tatt inn fisken etter 
						en stund og det var en fin Wahoo på over meteren, den 
						ser ut som en barracuda. Vinden gav seg ikke og vi måtte 
						ta ned genaker for å slappe litt av og få gjort klar 
						fisken. Den kom ned med litt arbeid. Fisken var en 
						utmerket middag laget av Kristian og Ulf. 
						Det er ikke mange lastebåter vi ser over havet , mens vi 
						holdt på å få inn fisken og seilte genaker kom det en 
						mot oss. Heldigvis rettet den kursen sin og passerte 
						like ved oss. 
						 
						Det ble en pen solnedgang til middagen og med øl til 
						maten, det er det ikke ofte vi har funnet ro til. 
						 
						 
						Dag 21 
						Søndag 11 Desember 2005 
						 
						Fin dag, fin seilas for genaker hele dagen er vel det å 
						si om denne dagen. 
						Mange båter er kommet i mål i dag og i går så vi er noen 
						sinkere. Til middag ble det resten av wahoo marinert i 
						lime og med friske tomater, tomatene har holdt seg 
						veldig bra. 
						Vi har igjen kontakt med Fatuhiva og prater med de på 
						vhf og det er alltid hyggelig å høre på den blide 
						stemmen til Bjarne. 
						Havsuler 2 stk ungfugler kom på besøk i dag, klarte ikke 
						å artsbestemme dem, men håper å se flere og helst voksne 
						utfargede. 
						En flokk med delfiner kom også på besøk og lekte bak 
						båten , stilig å se de ride i bølgen bak oss. Det var en 
						helt annen art enn de vi pleier å få besøk av. 
						Dag 22 
						Mandag 12 Desember 2005 
						 
						Nå er det siste dagen på sjøen og vi kommer til land i 
						morgen tidlig. Det er rart med det, vi har lengtet mange 
						ganger til land med en stol og et bord som står i ro og 
						nå mens det nærmer seg er det litt pussig at det haster 
						ikke så veldig lenger. 
						I skrivende stund er klokken 04.00 UTC , kl 0100 
						skipstid, kl 00 00 St. 
						Lucia tid og kl 0500 hjemme i Bergen tirsdag morgen. 
						Vi passere 60 graden og retter klokken snart til St. 
						Lucia tid. 
						 
						I dag har vi seilt for storseil og tapt litt til 
						Fatuhiva som ligger litt forand oss, men vi tar det med 
						ro det vil være mørkt hvis vi rasker på. 
						Månen er nesten full og oppe trolig opp nesten hele 
						natten i natt og det gjør det koseligere på nattevakt. Å 
						kunne få sove en hel natt i strekk står høyt på 
						ønskelisten når man bli purret etter 3,5 timers søvn. 
						Rolf har stort sett sovet kun 3 - 4 timer hver dag uten 
						å følt seg noe trøtt av den grunn, merkelig. 
						Den siste frosne svinefileen ble spist til middag i dag, 
						vi har hatt frossen kjøtt og fersk fisk slik at vi ikke 
						har rørt noe av hermetikken vi har ombord, utenom 
						fruktcoctails til dessert. Kjøttet ble levert 
						vakeumpakket og frosset og har holdt seg slik i 
						fryse/kjøleboksen vår i 23 dager, det er helt utrolig. 
						Vannet har vi spart på , vi hadde 600 liter vann i 
						tankene og har 250 liter igjen så vi har brukt 350 liter 
						på 22 dager, ganske bra. Drikkevannet har vi på 
						plastflasker og vi har mange flasker igjen. 
						Saltvannpumpen på byssen hjelper å holde vannforbruket 
						nede, vi skyller og vasker i saltvann. 
						 
						Dag 23 
						Tirsdag 13 Desember 2005 
						 
						Natten gikk Eli og Rolf på vakt ved midnatt kl 00 og 
						dette skulle bli siste nattevakt på lenge håper vi. Vi 
						seilte for storseil siden vinden var rett bak oss og vi 
						seilte i ca 7 knop en behagelig rytme. Rundt oss hadde 
						sett 3 andre lanterne i mørke, merkelig å kunne se flere 
						båter på vei til samme øy og som dro fra samme øy til 
						samme klokkesett som oss for 23 dager siden. 
						Kl 0430 skipstid så vi et lys til barbord som vi lenge 
						trodde var en båt, men det var landet på St. Lucia som 
						hadde dukket opp i mørke. Kl 0530 dukket lys opp fra 
						Martiniqe, den franske øyen nord for St. Lucia. Fatuhiva 
						var rett forrand oss og kalte opp mållinjen så nå var vi 
						nærmere land enn på veldig lenge, Målbåten ligger ute 
						hele døgnet rundt siden båter kommer i mål både dag og 
						natt. Vi kom i mål bak Fatuhiva, men forrand 2 andre 
						båter, den ene kun 50 meter bak oss. Dagslyset kom 
						akkurat i det vi kom i mål slik at vi kunne se landet og 
						innseilingen til marinaen. Når vi gikk inn kanalen til 
						Rodney Bay så vi mange kongeterner, småfuglene på land 
						og hørte hanene gale mens vi nærmet oss bryggen. Klokken 
						var ikke 6 enda lokal tid og når vi kom til bryggen vår 
						var det en velkomstkomité på kaien, Fatuhiva, Blå, 
						Hurra, Nessety, Blue Marlin samt dem fra ARC med 
						fruktkurv og en flaske rom samt en rompunch som smakte 
						godt når vi endelig var i land. Det var svært 
						overraskende å se så mange mennesker møte opp en 
						grytidlig morgen for å ønske andre velkommen. Vi ble 
						sittende i Fatuhiva og tok knekken på 2 flasker rom og 
						masse frukt, det var utrolig godt å komme til kai og se 
						solen komme opp over tretoppene. 
						 
						Det kom en del båter etter oss de neste dagene og det 
						var moro å møte opp på Sedna når de kom, da var det 
						mange norske fjes å se på kaien. 
						 
						De neste dagene gikk med til å vende seg til landlivet. 
						 
						Vi var 20 båter i vår gruppe, gruppe C, så vi var sikker 
						på å komme på siste plass, men vi kom på 15 plass som må 
						være bra for noen makelige seilere som oss. 
						 
						Etter å ha snakket med de andre båtene var det vist bare 
						oss som ikke spiste hermetikk, men hadde varm lunsj og 
						ferskt kjøtt, fisk og grønnsaker hver dag. 
						Kristian hadde til og med lagt på seg 3 kg på overfaren, 
						mens andre båter sa de hadde tatt av på turen. 
						 
						Det ble sagt av dem som hadde seilt over Atlanteren 20 
						ganger at dette var den verste overfarten. Muligens var 
						det orkanene nord for oss som laget bølger på tvers av 
						de som kom med vind retningen. Det gjorde overfarten 
						meget urolig. 
						 
 
  |