HjemNyheterBåtenReiseruteBilderMannskapetLenkerGjestebokKontakt

I Karibia

Mystique

7. - 13. januar 2006

Vi hadde en kort tur fra Bequia til naboøyen Mystique. Her lå vi godt i en bøye, det er 30 bøyer her og alle må ligge i bøyer her for å spare korallene for ankere. Etter en snorkletur kunne vi lett bekrefte at bøyer er bra for å bevare korallene og fiskelivet. Klart vann og mye fisk. Skulle vi bare innom øyen for en snarvisitt, men vi ble i 7 dager.

Øyen er privat og har ca 80 hus (store eiendommer) hvor de virkelig rike og berømte kan bo i fred. Halvparten av husene kunne man leie, vi fikk en nydelig katalog over eiendommene. Har man 200 000 kr kan man få en fin uke her, men da er butler og tjener staben inkl. prisen. Øya var utrolig fredelig og vi kunne føle oss trygge uten å tenke på alle tyveriene fra båter og alle ranene som har rammet andre seilere vi har snakket med på St.Lucia, St.Vincent og på Bequia. Her er det spesielle åpne biler og noen vanlige biler, men ingen råkjøring. Skilpaddene og øglene løper stadig i veien og på de store fine markene. Hele øya er som et merkelig kongedømme hvor kongen (Mystique company )styrer over sitt fredelige imperium. Her kommer ingen båter med med mer enn 25 mennesker og de besøkende er kun noen fredelige seilere. Fuglelivet er bra, med eget observatorium inne i magrovsumpen hvor vi kunne studere fuglelivet i ro og mak. Det er nok mest fugler under trekket, men vi så da noen nye arter for oss.

En dag fikk vi samlet en hel del norske båter for en middag på øyen. Det ble servert en utmerket middag på Firefly restaurant med Sterna, Sedna, Fatuhiva, Hurra! og Nordavind. Det ble en hyggelig kveld som vi avsluttet på den berømte Basils Bar. Her var vi flere kvelder og nøt en drink, middag og utsikten til båtene. Baren er kjent for sitt besøk av en del super kjendiser, men vi kjente ingen og ingen kjente oss. Mick Jagger, David Bowie, Bryan Adams og Tommy Hilfiger er blant noen av gjesten som også har hus her.

Øya hadde eget ridesenter, dykkesenter og fugleobservatorium så her kunne vi vært lenge. Fredag den 13 dro vi videre.

Fredag 13. januar 2006

Dagen begynte med pent vær og vi skulle seile til Canouan. Vi lettet anker på Mystique og kom oss av gårde, og ikke før var vi kommet utpå så kom det en kraftig regnbyge og mye vind. Det blåste godt i den dårlige sikten og vi lurte på om det hadde vært best å holde seg i ro på fredag den 13!!

Etter noen timer lettet regnet og vi kunne se oss omkring og fikk se noen andre båter som seilte opp og ned Karibien. "Vannvara" hadde seilt rett før oss og de lå for anker i Charlesown Bay på Canouan. De hadde også lurt på om fredag den 13. var rette dagen å seile på, siden det ble så mye regn og dårlig sikt. Her kastet vi også anker, vi sjekket ankeret og mente vi skulle ligge bra. Det gjorde vi, en nabobåt sa at vinden hadde skiftet retning nettene før og var opp i 35 knop, så vi burde holde ankervakt så vi ikke rente inn i han om natten. Så ble gjort, vi dreide rundt, men vinden var ikke så sterk og vi traff heldigvis ingen.

Dagen etter fortsatte vi mot Union Island, seilt i pent vær forbi Mayreau og Tobago Cays, rundt Union Island og til Clifton på Union Island. Her lå vi i le bak revet, fortøyd i en heller miserabel bøye. Den hold heldigvis i 2 dager, men vi dro før det blåste opp. Etterpå fikk vi høre at flere båter hadde slitt fra de elendige bøyene. På Union Island traff vi igjen "Fatuhiva", "Nordavind" og "Sedna". Dagen etter kom "Blå" og "Stormsvalen". Union Island var veldig "lokal", ikke noe preg av turisme som på mange øyer lenger nord. Vi gikk en lang og varm tur rundt øyen og traff et norsk ektepar som hadde tatt pappa- permisjonen på øyen. De ble nok litt overrasket over å finne så mange norske seilbåter på øyen. Også her gikk det norske ferger, gamle "Komandøren" var i full drift.

Mandag 16. januar setter vi igjen seil og får en kort, fin seilas over Hillsborough på Carricou. Denne øyen tilhører Grenada, så her er det full innsjekking hos Imigrasion og hos tollvesenet. Vi hadde tatt en tidlig utsjekk fra Union Island og Grenadinene på flypassen samme morgen. Etter innsjekk lettet vi anker og dro til Sandy Island for å snorkle, orkanene hadde ødelagt nesten hele revet, men det var fortsatt godt med fisk på de få plassen som det var litt koraller igjen. Her kunne vi ikke ligge for natten så vi dro til en større bukt som heter Tyrell Bay. Her lå det godt med båter, men det var nesten ingen charterbåter, men nesten bare langturbåter og et var en stor forandring fra andre bukter som vi hadde ankret i. Vi lå her en natt sammen med "Fatuhiva". Ulf fikk et godt tilbud på diabetes cola og slo til på det, det tok litt tid å venne seg til å drikke dette vannet med litt cola smak.

Tirdag 18. januar dro vi over til Grenada, det ble en fin dag med seilas helt ned til St. George. På veien seilte vi over en undervannsvulkan, men den holdt seg heldigvis i ro når vi passerte. Vi hørte "Blå" på VHF bak oss, de hadde en geolog ombord, så de seilte uten for Kick`em Jenny som vulkanen heter. På Grenada seilte vi til st.George som er hovedstaden på Grenada. Her skulle det være 2 marinaer. Det var bare en, den andre var utslettet av orkanen Ivan. Her fikk vi ligge i en marina, den første på over 3 uker.

Det var godt å ligge på et sted med strøm og vann i mengder, en luksus vi ikke kan sløse med når vi ligger for anker. Vi fikk ligge her i 5 dager, da skulle det bli fiskekonkurranse her og mange sportsfiskere var ventet inn fra hele Karibien.

På Grenada er det mange båtutstyrsforetninger og her fikk vi endelig kjøpt en lengre ankerkjetting på 70 meter, det hadde vi prøvd på i lang lang tid og i mange land.

På Grenada tok vi en rund tur i en minibuss sammen med "Fatuhiva". Her besøkte vi muskatfabrikken, produksjonen var ikke som før Ivan da Grenada var den nest største eksportør av muskat i verden. Mange trær var ødelagt.

Fabrikasjonen var som i gamle dager, mye håndarbeid. Besøkte også en liten mini sjokolade fabrikk, mye godt håndverk gir en god mørk sjokolade med 71 % kakao. Orkanen Ivan hadde gjort store skader på naturen og på bygninger, 80% av husene, små og store hadde fått revet takene av. Mange var allerede reparert, men de største kirkene etc var fortsatt uten tak. Ivan ødela også en hel rekke seilbåter som lå i opplag på en orkan "sikker " øy.

Lørdag dro vi rundt øyen til Pricly Bay, har lå vi for anker til 26 Januar.

Det var litt urolig sjø og mye vind i bukten. Men ankeret, et CQR anker holdt godt i både bølger og vind på 25 knop. Her lå også "Fatuhiva", "Sedna", "Stormsvalen" og "Blå". De 3 sistnevnte benyttet anledningen til å ta båtene på land for bunnsmøring og vedlikehold. Dette var siste plassen vi møtte noen av båtene vi hadde truffet så mange ganger siden Las Palmas. "Blå" og "Sedna" skulle hjem, "Stormvalen" til Panama. "Sterna" og "Fatuhiva" til Trinidad eller Tobago.

Torsdag 26. januar ettermiddag dro vi til Tobago eller Trinidad. Vinden ville avgjøre hvor vi kom. Først gikk det fint mot Tobago, men ut på natten dreiet vinden og vi bestemte oss for Trinidad, det ble litt sikk sakk seiling. Natten var vindfull med mange squell med kraftig vind og mye regn.

Ingen trivelig overfart.

Fredag morgen kom vi til Trinidad. Ved innseiligen fikk vi se en stor mantarokke, eller djevelrokke som fulgte båten en liten stund. Den var imponerende stor. Ved innseilingen i sundet ved Scotmanns bay kunne vi nyte den flotte regnskogen og se det imponerende fuglelivet rundt oss. Etter en lang innsjekkingen i Chaguramas på Trinidad & Tobago som landet heter fikk vi plass i en super fin marina, Crews Inn, med svømmebasseng og avisen levert om bord hver morgenen. Fuglelivet var imponerende, hundrevis av gribber svever over marinaen, masse rovfugler og andre fine fugler. Hver kveld flyr det masse amazon pappegøyer over båten på vei til nattekvisten som er en liten bambusskog på andre siden av veien. Ved soloppgang våkner de og vi mens de flyr bråkete tilbake til dagens matauke.

Søndag 12. februar: Rolf fyller 50!!!

Tobago og Trinidad med familien Moore på besøk

Mandag den 13. februar kom Bianca, Sergei, Milene og Samuel med fly fra London.  De skulle være med oss på en 3 ukers seilferie.  Det ble et varmt gjensyn med familien og etter  en tax tur til båten, som lå for anker i Scarborough.  Barna fant seg fort til rette siden de har seilt med oss 2 ganger før i Middelhavet.  Morgenen etter satte vi seil til Store Bay på sydvest-siden av Tobago.  Etter en fin, frisk seilas kastet vi anker og kunne ta dingy til stranden for å bade, til barnas store glede.

Pigeon point er nydelig friområde med vannsport og fine strender, her ble vi flere dager .

Rolf leiet en 6 seters Suzuki som vi dro rundt på øyen med.  Vi klarer å komme rundt øyen på en dag og fikk se mye.  Veiene er ikke særlig gode, trange og med store huller som får bilen til å riste fælt. Vi leiet bilen for en uke og fikk sett en del av Tobago.

Rolf, Sergei og Bjarne fra "Fatuhiva" tok en tur opp til en demning i fjellene for å se seg litt omkring.  Det var en dårlig anleggsvei, men naturen var storslagen og det ble fotografert mange nye fugler bl.a  Mot-Mot . Nydelige fugler!

Dro en dag til Little Tobago med glassbåt på øyen som skulle ha mye fine fugler, men  vi så ikke så mange, Red Billed Tropicalbird er den mest berømte på øyen.

Med glassbunn fikk båten vi se verdens største hjernekorall, som i følge bøkene her og guidene, er over hundre år?? På den Little Goat Island snorklet vi litt og fikk se koraller og fisk, men ikke noe imponerende.

Den 27. februar etter en biltur over fjellet kom vi til Scarborough og fikk se barnas karneval på Tobago.  De hadde imponerende kostymer og det ble tatt mye bilder og film.  Milene fant masse kostyme deler som falt av de dansene barna og de voksne, hun fikk samlet en del som hun tok med hjem.

1 mars kl 0400 seilte vi i mørke tilbake til Trinidad.  Fin seilas med rett slør til Trinidad.  Nå kunne vi få fisket litt igjen og fikk 3 små tunfisk som ble til en nydelig middag. En større fisk beit over snøret, kanskje en Baracuda eller lignende?

Tilbake på Trinidad og Crews Inn og trygt i havn igjen etter en 10 timers seilas.  Nå fikk vi inn Internett i båten og dermed kunne vi lytte til NRK radio og tv, det var som å være hjemme. Aviser som BT og BA gjør at nå er oppdatert på det som skjer hjemme i Bergen.

6. mars dro vi med den store katamaran-fergen til bake til Tobago hvor vi bodde 1 natt på hotell  Hilton en fin luksus avslutning på 3 uforglemmelige uker.  Det var trist å si farvel til barna, men de kommer vel igjen.

Karibien, april til juli

I Påsken hadde vi et hyggelig besøk av Natalie og Knut Arnesen.  De kom med fly fra Bergen og til Tobago og videre til Trinidad.  Knut har seilt med Sterna 2 somrer i Middelhavet og var med på jomfruturen over Biscaya.

Vi tilbrakte et par dager på Trinidad før vi satte vi waypoint Tobago vår favorittøy i Kariben.

Vi ankret opp i Scotland Bay og dro om natten til Tobago.  En normalt fredelig tur ble litt mer utfordrende enn ventet.  Vi gikk som vanlig for motor langs land mot strøm og vind.  Plutselig blinket det i lykter foran oss, vi så ingen, men viste at det var drivgarn-fiskere.  Vi satte kursen 90 grader og ventet å komme unne, men den gang ei.  Rett i et garn og rundt propellen og ror.  Store bølger gjorde det vanskelig å få løs.  Etter et par timer ble vi enige med fiskerne å kutte garnet.  Med garn i propellen måtte vi nå seile til Tobago i kraftig motvind og strøm, det ble en lang natt og dag med vind mot oss.  Turen tok 24 timer mot normalt 12 timer.

På Tobago gikk dagene med til bading og nyting av strandlivet  og påfølgende gode middager.  I påsken er det berømte geiteløpet som er den store folkefesten på Tobago, og vi var der som ivrige tilskuere..  Her løper geitene i bånd med en jockey og dette er seriøse saker med tv, radio og store mengder folk.

Tiden går fort og mannskapet mønstret av med siste natten på hotell.

Samme dag får vi får nye gjester om bord.  Hilde, Marius, Johan og lille Jacob Schønberg.  De ble med på en spontan tur tilbake til Trinidad, der hadde de seilt før på egen kjøl. Det ble en flott seilas tilbake til Trinidad.

Det ble noen hyggelige dager om bord.  Vi reiste opp på Asa Wright en tidligere kaffeplantasje å så på fuglelivet der, utrolig mye fine fugler.  Marius som er litt natur interessert fikk en godt innblikk i fuglelivet i regnskogen.

Gjestene tok fergen tilbake til Tobago, der var de til sammen i over 2 måneder.

Vi er nå alene igjen og klargjør båten før vi skal fly hjem til Norge, der skal vi være i 4 uker.  Det ble en del papir arbeid med emigrasjonsmyndigheter og tollvesen, men det begynner å bli en vane.  Vi tok flyet fra Tobago og til Amsterdam den 3. mai.

Det var kjempekoselig å komme hjem.  Vi bodde hos Bianca og Sergei og det gikk veldig bra. Koste oss med de små barnebarna, men tiden gikk alt for fort. Nå fikk vi også feire Rolf sin 50 årsdag med hele familien.

Tilbake i båten fløy vi 29 mai.

Vasker rydder og stuer om for å lage plass til nye gjester som kommer 29. juni.  Rolf jobber dagen lang med et butikk data system for Buddy kjeden og ser frem til ferie med familien.

Kari og Ståle med barna Eigir, Torkel og Anna mønstrer på.  Kari er lillesøster til Rolf.

Etter et par dager med avklimatisering kaster vi loss for å dra til øyen Chachacare som ligger tett opp til Venezuela.  På denne spennende øyen lå vi 2 dager for anker og storkoste oss med bading, fugletitting, ekspedisjonstur på land med påfølgende innsektbit. Ståle ble som vanlig hardest angrepet.

På tilbake turen hadde vi selskap av en flokk delfiner som klødde seg på baugen mens vi dro av gårde i 6-7 knop. Delfiner er noen utrolig fascinerende dyr og noen av dem var de store Botlenose delfinene som er de samme som tv helten Flipper.