HjemNyheterBåtenReiseruteBilderMannskapetLenkerGjestebokKontakt

nyheter - dagbok

2005

Gibraltar - Las Palmas

 

Gibraltar - Las Palmas

I oktober 2005 skulle båten seiles fra Gibraltar og til Las Palmas på Grand Kanari. På turen hadde Eli og Rolf med Trond og Inger som mannskap. De hadde hatt et lite seilkurs før de ankom Gibraltar, de hadde lært fort, de var til stor nytte. Det er noen nattevakter på turen og det er kjekt å være flere å dele nattetimene på.

Vi ble en tid i Gibraltar, de rakk å se Tarifa og litt til av Spania. Været var litt underfundig, stille vær og litt motvind, så det ble en seiltur i Gibraltar stredet i stedet mens vi ventet.


Dag 1
Vi dro fra Gibraltar lørdag morgen 22. oktober 05 kl 0845. Endelig var vi av gårde etter mange dagers utsettelse. Fredags kvelden var vi om bord i Avalon en katamaran som skulle seile ARC om bord var 16 stk som alle skulle til Kanariøyene. Avalon en cat, Taimada en 42 fots cat Saoire og Aquila.
Alle startet samme dag unntatt Saoire som måtte starte søndagen.
Det var en rolig lørdagsmorgen og vi gikk for motor gjennom Gibraltarstredet. Ut på etter middagen var vi gjennom, etter mye motstrøm. Vi hadde vind fra vest og prøvde å seile litt sydover. Langs Marokko-kysten, ved Tanger skiftet vinden mot sydvest, rett imot. Gikk for motor og seil om natten, sikk sak mellom fiskebåter i mørke, stakk så til havs for å unnslippe fiskebåtene.

Dag 2
Hele naten har vi motorseilt i motvind og det ble veksling mellom seiling og motor. Det gikk langsomt sydover. Gjennom natten oppførte elektronikken mange sprell. Iridium telefonen virket ikke, Maxsea kartprogrammet slo seg vrang, Navtex tok ikke inn meldinger, Magelan GPS viste oss at vi var inne i Sahara ørkenen, men det var da sjø på alle kanter av oss. På VHF sa Aquila at de hadde problemer med elektronikken, noe han aldri hadde hatt problemer med før. Ellers en rolig dag.

Dag 3
24 oktober
Rolig natt, vinden er nå rett bak, og vi har ikke seil for platt lens, det blir sikk sakk i natt med vinden akter, stor sjø gjør at det slår i seglene.
Det er mange fugler på trekk sydover nå, en del av disse har blåst til havs og vi ser mange finker, linerler osv. som leter etter land. Det landet 1 trost, 1 sanger og en lerke om bord. 1 stor ugle sirklet båten men turte ikke lande. Vi har også hatt gleden av å se på en stor finnhval hoppe opp i luften og lande på siden, det ble noen voldsomme plask. De andre seilbåtene har vi ikke sett eller hørt noe fra utenom en kort samtale på VHF med Taimadae den andre dagen. Vi sikk sakker oss sakte sydover i NE vind styrke 2-4. Fikk en Bonito på kroken så middagen for i morgen var reddet. En utrolig fin solnedgang.

Dag 4
25 oktober
Om natten hadde vi en veldig frisk fin seilas, vi var nå kommet nærmere Marokkokysten og kunne se land. Plutselig så vi lynblinkene fra en bøye mellom bølgene, drivgarn så ble det flere og vi måtte lense utover i mørke til for å redde oss unna drivgarnet, spennende seilas i 7 –8 knopp og store bølger. Vi kom unna. Noen timer senere traff vi et garn til, men det gikk langs kysten og var lett å komme unna. De må være flere km lange og ingen spøk å treffe om natten, noe vi har opplevd før. Vi har hat 2 sangfugler om bord i hele dag, men til kvelden ble det rolig og vi måte gå for motor. Flere fugler stakk innom båten for en lift. Det ble fisk til middag i dag.

Dag 5
Onsdag 26 oktober
Natten ble rolig med lite vind og vi måtte starte motor. Om morgenen kom vinden tilbake men denne gang 180 grader feil vei. Nå var den midt imot og vi hadde en fin seilas hele dagen, men ikke rett mot målet. Vi så flere hvaler i dag noen sendte store vannskyer til værs. Vi passerte nært en , det var trolig en vågehval. Vi så også 2 flokker med grindhval, de var nær båten, men stakk ikke bort om oss for å leke med baugen slik vi har opplevd før.
Klokken 19 fylte vi 30 liter diesel på tanken og startet motor for å nærme oss Lanzarote.
Klokken 23 ble det varslet fare for gresshoppe svermer langs kysten og ut til øyene. Vi hadde fått en del insekter om bord når vinden dreide, men ingen gresshoppesverm. Trond og Eli fikk se et kjempesvært metoritt som lyste opp himmelen. Eller er det masse med små stjerneskudd på nattehimmelen.

Klokken 2345 kom det første radarbilde av land, det var øyen Alegranza nord for Lanzarote, den var 20 sjømil unna. Vi hadde da utseilt 780 nm, noe som nok er litt for mye . Den nye loggen viser litt for mye fart.

Dag 6
27 oktober
Kl 0100 så vi lys fra feriebyer på Lanzarote og vi startet motor da vinden var rett imot oss.
Det ble en stille mørk natt før vi ankom Marina Rubicon på Lanzarotes sydside. Vi kom til havn i 10 tiden om morgenen, fra andre siden av øyen kom en katamaran, den kom i havn 5 minutter etter oss. Det var Taimada som startet samtidig med oss, etter 5 døgn kom vi i havn med 5 minutters mellomrom, utrolig. Siden de kom til havn fra andre siden hadde vi ikke hatt vhf forbindelse.

Marina Rubicon er helt ny og en flott havn, her var det også rimelig å ligge. I marinaen så vi mange ARC flagg så det var nok mange som tenkte som oss å få et stopp på Lanzarote. Mangen av båtene som lå her var fra Norge og i år ser det ut som rene utvandringen av seilere fra Norge.

Vi hadde en bedre middag på kaien og gikk tidlig til sengs, det skulle være godt å få en hel natts søvn.

Dag 7
28 oktober
I dag skulle vi dra videre mot Las Palmas på Grand Canaria. Først måtte vi fylle diesel, det gikk greit og kl 1300 dro vi mot Las Palmas. Det var nydelig vær og lett vind fra NE, men store havdønninger på 3 meter fikk seilene til å slå ut på dagen. Også i dag så vi delfiner, grindhval og skilpadder det er utrolig mye dyr og se hvis en følger med.

Dag 8
29 Oktober 2005

Vi kommer tidlig morgen med morgen lyset inn i Las Palmas havn. Her skal vi ligge til 20 November, starten av ARC.
Trond og Inger fikk kun noen dager ombord før flyet gikk tilbake til Bergen og arbeidet.