Gibraltar - Las Palmas
I oktober 2005 skulle båten seiles fra
Gibraltar og til Las Palmas på Grand Kanari. På turen
hadde Eli og Rolf med Trond og Inger som mannskap. De
hadde hatt et lite seilkurs før de ankom Gibraltar, de
hadde lært fort, de var til stor nytte. Det er noen
nattevakter på turen og det er kjekt å være flere å dele
nattetimene på.
Vi ble en tid i Gibraltar, de rakk å se Tarifa og litt
til av Spania. Været var litt underfundig, stille vær og
litt motvind, så det ble en seiltur i Gibraltar stredet
i stedet mens vi ventet.
Dag 1
Vi dro fra Gibraltar lørdag morgen 22. oktober 05 kl
0845. Endelig var vi av gårde etter mange dagers
utsettelse. Fredags kvelden var vi om bord i Avalon en
katamaran som skulle seile ARC om bord var 16 stk som
alle skulle til Kanariøyene. Avalon en cat, Taimada en
42 fots cat Saoire og Aquila.
Alle startet samme dag unntatt Saoire som måtte starte
søndagen.
Det var en rolig lørdagsmorgen og vi gikk for motor
gjennom Gibraltarstredet. Ut på etter middagen var vi
gjennom, etter mye motstrøm. Vi hadde vind fra vest og
prøvde å seile litt sydover. Langs Marokko-kysten, ved
Tanger skiftet vinden mot sydvest, rett imot. Gikk for
motor og seil om natten, sikk sak mellom fiskebåter i
mørke, stakk så til havs for å unnslippe fiskebåtene.
Dag 2
Hele naten har vi motorseilt i motvind og det ble
veksling mellom seiling og motor. Det gikk langsomt
sydover. Gjennom natten oppførte elektronikken mange
sprell. Iridium telefonen virket ikke, Maxsea
kartprogrammet slo seg vrang, Navtex tok ikke inn
meldinger, Magelan GPS viste oss at vi var inne i Sahara
ørkenen, men det var da sjø på alle kanter av oss. På
VHF sa Aquila at de hadde problemer med elektronikken,
noe han aldri hadde hatt problemer med før. Ellers en
rolig dag.
Dag 3
24 oktober
Rolig natt, vinden er nå rett bak, og vi har ikke seil
for platt lens, det blir sikk sakk i natt med vinden
akter, stor sjø gjør at det slår i seglene.
Det er mange fugler på trekk sydover nå, en del av disse
har blåst til havs og vi ser mange finker, linerler osv.
som leter etter land. Det landet 1 trost, 1 sanger og en
lerke om bord. 1 stor ugle sirklet båten men turte ikke
lande. Vi har også hatt gleden av å se på en stor
finnhval hoppe opp i luften og lande på siden, det ble
noen voldsomme plask. De andre seilbåtene har vi ikke
sett eller hørt noe fra utenom en kort samtale på VHF
med Taimadae den andre dagen. Vi sikk sakker oss sakte
sydover i NE vind styrke 2-4. Fikk en Bonito på kroken
så middagen for i morgen var reddet. En utrolig fin
solnedgang.
Dag 4
25 oktober
Om natten hadde vi en veldig frisk fin seilas, vi var nå
kommet nærmere Marokkokysten og kunne se land. Plutselig
så vi lynblinkene fra en bøye mellom bølgene, drivgarn
så ble det flere og vi måtte lense utover i mørke til
for å redde oss unna drivgarnet, spennende seilas i 7 –8
knopp og store bølger. Vi kom unna. Noen timer senere
traff vi et garn til, men det gikk langs kysten og var
lett å komme unna. De må være flere km lange og ingen
spøk å treffe om natten, noe vi har opplevd før. Vi har
hat 2 sangfugler om bord i hele dag, men til kvelden ble
det rolig og vi måte gå for motor. Flere fugler stakk
innom båten for en lift. Det ble fisk til middag i dag.
Dag 5
Onsdag 26 oktober
Natten ble rolig med lite vind og vi måtte starte motor.
Om morgenen kom vinden tilbake men denne gang 180 grader
feil vei. Nå var den midt imot og vi hadde en fin seilas
hele dagen, men ikke rett mot målet. Vi så flere hvaler
i dag noen sendte store vannskyer til værs. Vi passerte
nært en , det var trolig en vågehval. Vi så også 2
flokker med grindhval, de var nær båten, men stakk ikke
bort om oss for å leke med baugen slik vi har opplevd
før.
Klokken 19 fylte vi 30 liter diesel på tanken og startet
motor for å nærme oss Lanzarote.
Klokken 23 ble det varslet fare for gresshoppe svermer
langs kysten og ut til øyene. Vi hadde fått en del
insekter om bord når vinden dreide, men ingen
gresshoppesverm. Trond og Eli fikk se et kjempesvært
metoritt som lyste opp himmelen. Eller er det masse med
små stjerneskudd på nattehimmelen.
Klokken 2345 kom det første radarbilde av land, det var
øyen Alegranza nord for Lanzarote, den var 20 sjømil
unna. Vi hadde da utseilt 780 nm, noe som nok er litt
for mye . Den nye loggen viser litt for mye fart.
Dag 6
27 oktober
Kl 0100 så vi lys fra feriebyer på Lanzarote og vi
startet motor da vinden var rett imot oss.
Det ble en stille mørk natt før vi ankom Marina Rubicon
på Lanzarotes sydside. Vi kom til havn i 10 tiden om
morgenen, fra andre siden av øyen kom en katamaran, den
kom i havn 5 minutter etter oss. Det var Taimada som
startet samtidig med oss, etter 5 døgn kom vi i havn med
5 minutters mellomrom, utrolig. Siden de kom til havn
fra andre siden hadde vi ikke hatt vhf forbindelse.
Marina Rubicon er helt ny og en flott havn, her var det
også rimelig å ligge. I marinaen så vi mange ARC flagg
så det var nok mange som tenkte som oss å få et stopp på
Lanzarote. Mangen av båtene som lå her var fra Norge og
i år ser det ut som rene utvandringen av seilere fra
Norge.
Vi hadde en bedre middag på kaien og gikk tidlig til
sengs, det skulle være godt å få en hel natts søvn.
Dag 7
28 oktober
I dag skulle vi dra videre mot Las Palmas på Grand
Canaria. Først måtte vi fylle diesel, det gikk greit og
kl 1300 dro vi mot Las Palmas. Det var nydelig vær og
lett vind fra NE, men store havdønninger på 3 meter fikk
seilene til å slå ut på dagen. Også i dag så vi
delfiner, grindhval og skilpadder det er utrolig mye dyr
og se hvis en følger med.
Dag 8
29 Oktober 2005
Vi kommer tidlig morgen med morgen lyset inn i Las
Palmas havn. Her skal vi ligge til 20 November, starten
av ARC.
Trond og Inger fikk kun noen dager ombord før flyet gikk
tilbake til Bergen og arbeidet.
|